Faciliteiten

Kunstproject: Museum in Bedrijf

Van der Valk Hotel Venlo was het vierde bedrijf dat in het kader van Museum in Bedrijf in zee ging met een kunstenaar. Pavèl van Houten, onderdeel van collectief Circus Engelbregt, nam een duik in de gastvrijheid van Van der Valk Hotel Venlo. Hij deed tal van ontdekkingen, maar de hamvraag was: hoe blijf je als hotelmedewerker gastvrij – naar je gasten én je collega’s, de hele dag door en in elke gemoedstoestand?

Bij Van der Valk kun je slapen, eten, vergaderen, feesten en fitnessen en toch is het hoofdproduct gastvrijheid. Niet verwonderlijk dat daar door directie en medewerkers continu de focus op ligt. Aan Pavèl van Houten werd de vraag gesteld om een kunstwerk te maken dat op dit thema reageert. Van der Valk sprong, net als Pavèl, in het diepe. Beide partijen traden het project met open vizier tegemoet. Eén vereiste was er wel. Cindy Hilberts, personeelsfunctionaris van Van der Valk: “De directie vond het belangrijk dat er een concreet kunstwerk gemaakt zou worden dat medewerkers blijvend zou prikkelen om na te denken over het thema gastvrijheid. Inhoudelijk was er alle ruimte, zo lang het maar een tastbaar ding zou opleveren.”

Zo ontstond het idee voor een fysiek op- en ontlaadpunt, een plek achter de schermen waar medewerkers even ‘tot bezinning’ kunnen komen en – al naar gelang het moment van de dag en de behoefte – zich kunnen opladen of ontladen.

De directie reageerde enthousiast op het idee. Cindy: “Het leuke vonden we dat er dus inderdaad een concreet werk uitrolde dat medewerkers steeds opnieuw – telkens als ze langs het oplaadpunt lopen - aan het denken zet over gastvrijheid. Bovendien is het interactief door de bordjes die erbij komen te hangen.” Bij het op- en ontlaadpunt hangen twee bordjes met woorden die een gemoedstoestand weergeven, bijvoorbeeld blij en bot. Bij behoefte aan meer ‘blijheid’ zet je het schuifje op ‘blij’ als je gaat opladen. Medewerkers kunnen de bordjes verschuiven en mogen ook zelf nieuwe woorden indienen als ze het gevoel hebben dat hun gemoedstoestand er niet bij staat. Pavèl: “Het is met name een ‘conversation piece’, een kunstwerk waarover men in gesprek raakt. Kijk, ik verwacht niet dat medewerkers serieus elke keer als ze er voorbij lopen hun handen erop leggen, maar als het werk hun gedachte prikkelt of gespreksstof oplevert, bereiken we toch ons doel.”